Talian Kecemasan Terdekat

Klang

Kenalan kecemasan lain

Lihat sekarang
Klang

Pilih Hospital Pilihan Anda

Langkau ke kandungan

Columbia Asia Memasuki Malaysian Book of Records Dengan Bilangan Peserta Kelas Antantenatal Tertinggi

04 April 2023

Minit 3 dibaca

Columbia Asia Memasuki Malaysian Book of Records Dengan Bilangan Peserta Kelas Antantenatal Tertinggi

SELANGOR; 19 Mac 2023 – Columbia Asia Baru-baru ini telah dianugerahkan halaman dalam Malaysian Book of Records kerana memegang kelas antenatal terbesar yang pernah diadakan di negara ini. Pencapaian ini adalah hasil kerjasama dengan dua Columbia Asia Hospital (Puchong dan Petaling Jaya) dan platform keibubapaan dalam talian, MommyDaddy&i.

Besar dan bermanfaat

Urusan sehari itu menyaksikan seramai 406 bakal ibu bapa berada di Pusat Konvensyen i-City di Shah Alam. Objektif acara ini adalah untuk menyediakan ibu bapa baru untuk ketibaan anak kecil mereka (atau orang!). Ia adalah bengkel komprehensif dengan program yang bukan sahaja memberi manfaat kepada peserta tetapi juga perlu.

Antara pembentang pada majlis itu ialah pakar-pakar dari Columbia Asia Hospital – Puchong (CAH-P) yang mengupas topik-topik berikut – Panduan Makan Secara Sihat Semasa Kehamilan oleh pakar diet, Mardiah Mat Din; Langkah-langkah untuk laktasi yang berjaya dan mengendalikan si kecil anda; Sesi Praktikal (Memandikan Anak Kecil Anda) oleh Kakak Penyelia Kejururawatan Nurhilyani Jaapar dan Pulang Bersama Bayi Baru - Apa Yang Diharapkan oleh Pakar Perunding Pediatrik Dr. Cheok Sui Ann. Dr Nicholas Lim yang merupakan Pakar O&G di Columbia Asia Hospital – PJ (CAH-PJ), juga berkongsi pengetahuannya, mengenai topik Buruh & Penghantaran: Apa yang Perlu Anda Tahu.

Mengetahui kesakitan bersalin

Terdapat juga demonstrasi bagaimana untuk memandikan bayi yang baru lahir, yang diketuai oleh Saudari Nurhilyani. Setiap pasangan diberi bayi mannequin untuk berlatih dengan. Selain itu, terdapat demonstrasi bagaimana menggunakan mesin TENS untuk menguruskan kesakitan semasa melahirkan anak.

Satu bahagian yang menggembirakan dalam acara itu ialah apabila sekumpulan bapa yang bertuah dipilih untuk memakai 'perut empati'; kontrapsi yang mensimulasikan penguncupan semasa buruh. Tidak ada yang sama seperti memastikan ia nyata untuk ayah-bapa ini!

Jenama yang membuatnya berlaku

Selepas sesi cabutan bertuah, tiba masanya untuk mengakhiri acara dengan majlis penyampaian sijil Malaysia Book of Records di mana tiga sijil telah dianugerahkan kepada pihak penganjur; CAH-PJ, CAH-P dan MommyDaddy&i. Mewakili CAH-PJ dalam menerima sijilnya ialah GM hospital, Encik Yasser Arafat Ishak, dan bagi CAH-P, GMnya, Puan Ong Gait Cheng.

Wakil Malaysia Book of Records yang menyampaikan sijil ialah Encik Edwin Yeoh Chin dan Puan Siti Nurhanim Mohd Noh. Tetamu VIP yang hadir memeriahkan majlis ialah Pengerusi Puspanita, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDNHEP), Datin Roszita Imaduddin.

Satu perkataan terima kasih

Terima kasih kami ucapkan kepada rakan kongsi acara kami MommyDaddy&i pengasas Chew Meng Li, serta penaja-penaja kami yang murah hati; Amazing Postnatal Care Centre, BabyTalk Malaysia, BioGaia Malaysia, Bmama Brand's Smart Living, Chicco Malaysia, Constant Pharmacy, CryoCord, Drypers Malaysia, Ezerra Mamacare.my, Molfix Malaysia SC Johnson, Sentuh MY Kinsmedic dan My Jong Emas.

Berikut adalah untuk lebih banyak memecahkan rekod pada masa akan datang!

Klik untuk Artikel Dalam Talian:

Berkongsi: