Talian Kecemasan Terdekat

Klang

Kenalan kecemasan lain

Lihat sekarang
Klang

Pilih Hospital Pilihan Anda

Langkau ke kandungan

Columbia Asia Hospital – Bintulu menang Hospital Terbaik (kategori Bersalin) di Readers' Choice Awards 2021

10 Januari 2022

Minit 3 dibaca

Columbia Asia Hospital - Bintulu menang Hospital Terbaik (kategori Bersalin) di Readers' Choice Awards 2021

SELANGOR; 17 Nov 2021 – Columbia Asia Hospital – Bintulu meraih Hospital Terbaik (kategori Bersalin) pada Anugerah Pilihan Pembaca 2021 baru-baru ini. Acara anjuran Kumpulan Media AcePremier dan disalurkan melalui majalah keibubapaannya, Baby Talk dan MamaPapa, merupakan pengiktirafan tahunan kecemerlangan dalam bidang yang berkaitan dengan keibubapaan dan penjagaan anak seperti penjagaan kesihatan.

Sebagai Hospital Terbaik (kategori Bersalin), Columbia Asia Hospital – Bintulu membuktikan bahawa ia mempunyai apa yang diperlukan untuk menyediakan ibu bapa yang mengharapkan (atau ibu bapa yang berharap untuk mengharapkan!) dengan jenis penjagaan dan perkhidmatan bersalin yang mereka perlukan. Dari segi struktur, hospital ini dilengkapi sepenuhnya dengan dua bilik bersalin, sebuah taska dengan inkubator, fototerapi dan pemantauan janin yang berterusan. Selain daripada kehamilan dan melahirkan anak, ia juga meliputi isu kesihatan reproduktif, prasangka dan kesuburan. Bengkel pra dan selepas bersalin diadakan setiap suku tahun yang menampilkan ceramah oleh pelbagai pakar hospital.

Di atas tanah di bandar kecil tetapi berkembang pesat ini, masyarakat di dalam dan sekitar Bintulu yang sebahagian besarnya dari sektor perindustrian, membuat cadangan hospital antara satu sama lain melalui mulut ke mulut. Keutamaan adalah untuk doktor yang melampaui pengalaman luas dan kelayakan tinggi mereka untuk berhubung dengan pesakit.

Perunding Obstetrik & Ginekologi di Columbia Asia Hospital – Bintulu, Dr Abi Ling berpendapat bahawa hubungan pesakit-doktor tidak boleh sepenuhnya klinikal. "Saya menganggap pesakit sebagai ahli keluarga. Anda perlu menghabiskan masa bercakap dengan mereka; tentang diri mereka dan keluarga mereka. Anda perlu mendapatkan kepercayaan dan keyakinan mereka," kata Dr Abi.

Seorang lagi Pakar Obstetrik & Ginekologi dari hospital yang sama, Dr Haslina Sarkawi, tidak dapat menekankan kepentingan sentuhan peribadi dengan mengenali pesakitnya, dekat dan peribadi. "Dalam komuniti yang rapat seperti Bintulu, rasanya semua orang mengenali semua orang," katanya.

Berdasarkan model umum a Columbia Asia kemudahan perubatan, Columbia Asia Hospital – Bintulu merupakan hospital kejiranan dengan hanya 21 katil. "Konsep di sebalik kesederhanaan ini, antara faktor lain adalah untuk membolehkan kita memberi lebih tumpuan dan perhatian kepada setiap pesakit tanpa menjejaskan kualiti perkhidmatan dan kemudahan penjagaan kesihatan kita," kata Pengurus Besar hospital itu, Encik Hazlim Sham Ibrahim.

Menerima anugerah itu bagi pihak Encik Hazlim yang berpangkalan di Bintulu, ialah Columbia Asia Pengurus Pemasaran Serantau, Cik Gwen Yap. Majlis tersebut telah diadakan di Atria Shopping Gallery, Damansara Jaya. Para hadirin termasuk wakil jenama dari industri kesihatan, pendidikan dan produk pengguna.

Klik untuk Artikel Dalam Talian:

Berkongsi: