Talian Kecemasan Terdekat

Klang

Kenalan kecemasan lain

Lihat sekarang
Klang

Pilih Hospital Pilihan Anda

Langkau ke kandungan

Columbia Asia Menjejakkan kaki ke Bukit Jalil dengan Hospital ke-18 di Malaysia

27 Februari 2024

Minit 3 dibaca

Columbia Asia Menjejakkan kaki ke Bukit Jalil dengan Hospital ke-18 di Malaysia

Bukit Jalil, 27 Februari 2024 – Columbia Asia Hospital – Bukit Jalil (CAH-BKJ), yang ke-18 Columbia Asia hospital di Malaysia dan ke-27 di Columbia Asia kumpulan, dilancarkan secara rasmi hari ini. Ini menyebabkan penjagaan kesihatan berkualiti menjadi lebih mudah diakses di Bukit Jalil, rumah kepada penduduk yang berkembang pesat lebih daripada 200,000 penduduk. Majlis ini telah dirasmikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Penyelidikan & Sokongan Teknikal), YBhg. Datuk Dr Nor Fariza Ngah.

Dengan pembukaan kemudahan perubatan ini di kawasan kejiranan berkepadatan tinggi, syarikat hospital swasta itu meneruskan misinya sebagai penyedia penjagaan kesihatan yang membawa penjagaan lebih dekat ke rumah.

Selain Bukit Jalil, CAH-BKJ menawarkan kemudahan penjagaan kesihatan kepada penduduk Sri Petaling, Sungai Besi, OUG, Taman Desa, Seri Kembangan dan Serdang. Ia dihubungkan dengan rangkaian jalan raya, lebuh raya, dan pengangkutan awam; dan menjadi tuan rumah kepada institusi pendidikan, hab sukan bertaraf dunia, destinasi membeli-belah ikonik, pejabat, dan kediaman.

Kementerian Kesihatan gembira menyaksikan perkembangan Columbia Asia, kerana ia terus memenuhi permintaan kesihatan dan kesejahteraan masyarakat setempat yang semakin meningkat," kata YBhg. Datuk Dr. Nor Fariza ketika mewakili Menteri Kesihatan, YB Datuk Seri Dr. Haji Dzulkefly Ahmad dalam menyampaikan ucapannya. "Walaupun kerajaan terus berusaha membina hospital di kawasan yang kurang mendapat perkhidmatan, baik di bandar mahupun luar bandar, dengan penyedia penjagaan kesihatan swasta melangkah ke kawasan kejiranan yang semakin meningkat membantu mengisi jurang," katanya.

Hospital baru ini adalah hospital tujuh tingkat dengan 96 katil wad dengan pelbagai kepakaran dan sub-kepakaran. Perunding terdiri daripada profesional yang berkemahiran tinggi dan berdedikasi dengan pengalaman luas dalam perkhidmatan awam.

"Kami berhasrat untuk memupuk persekitaran penjagaan kesihatan yang berpusatkan pesakit yang mengutamakan keselamatan dan keselesaan, perkhidmatan berkualiti tinggi dan inovasi berterusan untuk meningkatkan hasil kesihatan. Kami mahu menjadi pelabuhan pertama panggilan untuk semua penjagaan kesihatan di kawasan kejiranan ini, daripada perkhidmatan perubatan penting dan diagnosis dan rawatan penyakit, kepada penjagaan menyelamatkan nyawa," katanya. Columbia Asia Pengurus Besar Hospital – Bukit Jalil, Dr. Sharonpal Singh. "Ketika kami berkhidmat kepada komuniti ini, kami akan terus memacu kemajuan perubatan dan kesiapsiagaan kecemasan."

Pada Disember tahun lepas, Columbia Asia Hospital – Bukit Jalil anjur SIHAT! Fun Run dan Karnival Keluarga untuk meningkatkan kesedaran kesihatan, mendidik tentang pencegahan penyakit, dan berbakti kepada masyarakat. Majlis itu menyaksikan lebih 400 peserta berkumpul atas nama kesihatan yang baik. Larian itu berjaya mengumpul dana sebanyak RM16,000 yang diagihkan kepada Pertubuhan Kebajikan Orang Tua Xiao Xin, Pertubuhan Rumah Kebajikan Kanak-Kanak Home of Peace dan Shelter Christian Fellowship for Aid & Welfare Selangor. Dr. Sharonpal menyampaikan cek kepada wakil-wakil organisasi pada majlis pelancaran rasmi hospital tersebut.

"Kami berharap dapat terus berhubung dengan komuniti kami melalui inisiatif gaya hidup yang lebih sihat seperti acara kanak-kanak, bengkel kesihatan, ceramah dan saringan. Kami mahu mengekalkan perbualan mengenai kepentingan kesihatan di samping membawa kegembiraan dan pengalaman yang tidak dapat dilupakan untuk semua yang terlibat," sambung Dr. Sharonpal.

"Berikutan ucapan Dr Sharonpal ialah Columbia Asia Pengarah Urusan & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Dr Chan Boon Kheng. "Hospital kami telah berkembang," kata Dr Chan dalam ucapannya merujuk kepada CAH-BKJ. "Daripada berpusatkan komuniti yang menampilkan model hospital bersaiz sederhana, kami sedang membangunkan hospital berformat lebih besar yang menyediakan disiplin perubatan yang lebih komprehensif dan lebih kompleks. " Beliau turut mendedahkan projek-projek akan datang termasuk 200 katil baharu. Columbia Asia Hospital di Batu Kawan, Pulau Pinang tahun depan. Selain itu, beliau turut berkongsi mengenai perkembangan empat yang sedia ada. Columbia Asia Hospital; iaitu Cheras, Klang, Iskandar Puteri dan Seremban untuk memenuhi permintaan pasaran yang lebih tinggi dalam penjagaan kesihatan.

Selain pembinaan kapasiti dan keupayaan, Dr Chan juga menyebut penekanan terhadap peranan hospital dalam menyokong pencegahan kesihatan dan menggalakkan tabiat gaya hidup yang sesuai. Beliau menyebut tentang Columbia Asia"Kempen Pradiabetes yang bertujuan meningkatkan usaha kerajaan dalam menguruskan jumlah kes diabetes yang tinggi di negara ini. "Kami menyokong penuh matlamat kerajaan untuk menyokong tingkah laku pro-kesihatan yang proaktif dan pencegahan penyakit untuk negara yang lebih sihat," katanya.

Turut hadir ialah Pengurus Besar Wilayah, Puan Engku Marina Engku Hatim serta syarikat korporat, penanggung insurans, TPA dan Columbia Asia kakitangan pengurusan.

Klik untuk Artikel Dalam Talian:

Kementerian Melancarkan Sistem Rekod Kesihatan Elektronik – New Straits Times, 27 Februari 2024

Columbia Asia Hospital labur RM1b untuk pengembangan – Utusan Malaysia, 27 Februari 2024

Columbia Asia Hospital buka hospital baharu di Bukit Jalil – Rizab Malaysia, 27 Februari 2024

Hospital Columbia Asia buka cawangan ke-18 dalam negara – Sinar Harian, 28 Februari 2024

Berkongsi: